fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

Już po raz 11. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) zorganizowało Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Tegoroczny kongres, który odbył się w grudniu 2016 r., był wyjątkowy, gdyż po raz pierwszy omawiano problemy producentów części, a nie tylko ich dystrybutorów.
kongresSDCM

W 2016 r. SDCM przystąpiło do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA). Podano, że wartość produkcji części zamiennych w Polsce wynosi 70 mld zł, a Polska zajmuje 12. miejsce wśród największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie.

Alfred Franke, prezes SDCM oraz Paweł Hańczewski, dyrektor handlowy działu części zamiennych i wyposażenia warsztatowego firmy Robert Bosch omówili rynek motoryzacyjny. Wielkość parku aut osobowych w Polsce wynosi 16,2 mln sztuk, a wartość rynku części zamiennych i napraw oceniono na 34,7 mld zł. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na rynek motoryzacyjny są: zmiana wartości rynku, konsolidacja i nowi gracze, a także sprzedaż internetowa, elektromobilność i nowe formy użytkowania pojazdu. Zakłada się bowiem, że przyszłe pokolenia nie będą kupować samochodów, lecz je wypożyczać. W związku z tym rynek napraw i sprzedaż części zamiennych mogą w przyszłości ulec zmianie.
Ponad 350 uczestników kongresu wysłuchało wystąpienia Franka Schlehubera, dyrektora operacyjnego organizacji CLEPA. Stwierdził on, że CLEPA opowiada się za prawem wolnego wyboru konsumentów do dostępu do danych, tak więc możliwość odczytu danych z samochodu przez standard EOBD powinien pozostać. Przypomnijmy, że niektórzy producenci pojazdów opowiadali się za usunięciem gniazdka EOBD, optując za bezprzewodowym przesyłem danych. Mówca stwierdził, że to politycy Unii Europejskiej muszą podjąć decyzję, czy niezależny rynek powinien mieć dostęp do danych pojazdów. Na polityków oddziałują różne grupy interesów, a dyskusje będą się toczyć również w 2017 r. Do rozwiązania pozostały kwestie technicznych warunków dostarczania danych i zachowania ich poufności, mając też na względzie zachowanie zasady uczciwej konkurencji między producentami aut a rynkiem niezależnym. Rozważane są dwa rozwiązania: dostęp do danych pojazdu przez serwer producenta lub stworzenie otwartej dla wszystkich podmiotów platformy. CLEPA widzi też kolejne problemy do rozwiązania, np. jak sprawić, by niezależne warsztaty nie musiały udostępniać bazy swoich klientów producentom pojazdów czy określenie czasu zwłoki w udostępnianiu danych serwisowych przez producentów pojazdów. Można sobie bowiem wyobrazić sytuację, że producenci pojazdów zechcą udostępniać dane serwisowe, ale np. po kilku latach od momentu wprowadzenia danego modelu do produkcji, co praktycznie uniemożliwi jego serwisowanie w warsztatach niezależnych. CLEPA opowiada się za wypracowaniem rozwiązań kompromisowych, korzystnych dla producentów aut i rynku niezależnego. Organizacja ta popiera równoprawny dostęp do informacji dla wszystkich podmiotów rynkowych, popiera wolność wyboru klienta w kwestii serwisowania swojego pojazdu, oraz opowiada się za stworzeniem systemu ochrony przez cyber zagrożerniami.

goetzenW podobnym tonie wypowiadała się Sylvia Gotzen, dyrektor generalna europejskiej organizacji FIGIEFA, apelując do polskiego rządu o legislacyjne wsparcie wolnego rynku napraw pojazdów. Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców – ZPP, domagał się, by rząd konsultował projekty legislacyjne z organizacjami branżowymi.

Odbyła się też debata przedstawicieli fabryk części motoryzacyjnych działających w Polsce. W debacie uczestniczyli: Tomasz Miśniakiewicz (prezes Delphi Poland), Tomasz Grabias (wiceprezes zarządu Mann+Hummel Poland) oraz Marek Potoczny (dyrektor Projektów Przemysłowych w firmie Valeo). W trakcie dyskusji ustalono, że największymi zagrożeniami dla producentów części zamiennych są niejasne i zmienne przepisy prawno-podatkowe, powolne procesy administracyjne dla projektów budowlanych oraz brak wykwalifikowanych pracowników do pracy w fabrykach.
Podczas kongresu wystąpił Jerzy Szmidt, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Stwierdził, że będzie kontynuowana rozbudowa dróg oraz opowiedział się za kompleksowym uregulowaniem kwestii związanym z funkcjonowaniem Inspekcji Transportu Drogowego i utworzeniem elektronicznego rejestru przedsiębiorców transportu drogowego. Minister opowiedział się za usprawnieniem systemu badań technicznych pojazdów i podkreślił konieczność implementacji Dyrektywy unijnej 2014/45/UE określającej nowe zasady badań technicznych pojazdów. Nad ustawą powinny współpracować ministerstwa rozwoju i cyfryzacji oraz organizacje branżowe. Problem unowocześnienia działania stacji kontroli pojazdów wywołał zainteresowanie – Leszek Turek, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów stwierdził, że Izba od 10 lat walczy o zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. – Praktycznie Dyrektywa „45” mówi o wszystkich sprawach związanych z badaniami technicznymi, tylko trzeba ją wdrożyć – powiedział Leszek Turek. Podczas dyskusji zwracano uwagę, że projekt polskiej ustawy wdraża tę dyrektywę głównie w zakresie utworzenia centralnego organu nadzorującego stacje kontroli pojazdów o nieograniczonych kompetencjach. Tymczasem istotne są również inne kwestie, np. dostępu diagnosty do historii badań technicznych określonego pojazdu w celu wyeliminowania tzw. turystyki przeglądowej. Obecnie jest tak, że jeśli ktoś chce zarejestrować samochód, który nie spełnia wymagań technicznych, bez większych problemów może to zrobić w kolejnej stacji kontroli pojazdów. Wydaje się, że wprowadzenie bazy CEPiK do stacji kontroli pojazdów mogłoby ten proceder ukrócić, albo przynajmniej utrudnić. W projekcie ustawy nie został też zmieniony status badania technicznego dla samochodów zabytkowych. Uzyskują one nadal przegląd bezterminowy, natomiast w tej chwili za zabytkowe uznaje się nawet samochody z lat 1990–91, które jeżdżą na co dzień po drogach i bardzo często służą do celów zarobkowych.
Uczestnicy kongresu wypowiadali się również na temat bazy CEPiK, która umożliwia komercyjne i niekomercyjne wykorzystanie jej zasobów i ważne jest, kto ma, lub będzie miał do niej dostęp. Niekomercyjny dostęp do CEPiK ma 19 służb z rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych, z czego dostęp bezwnioskowy – 9. Stwierdzono, że obecna baza CEPiK zawiera szereg danych oprócz numeru rejestracyjnego, danych osobowych i numeru VIN pojazdu. Zaproponowano, by unowocześnioną bazę powiązać z numerem rejestracyjnym pojazdu i numerem VIN, co jest praktykowane za granicą. W ten sposób będzie możliwość szerokiego, komercyjnego wykorzystania danych, np. przez dystrybutorów części zamiennych.
Na certyfikację części zamiennych zwrócił uwagę Bogumił Papierniok, dyrektor zarządzający Moto-Profil. Certyfikacja części umożliwi konsumentom określenie jakości części użytych do naprawy pojazdu.

maciejewska
Monika Maciejewska, dyrektor zarządzania produktem i marketingu firmy Hella Polska omówiła kampanię marketingową SDCM mającą na celu zmianę świadomości kierowców w zakresie możliwości serwisowania pojazdu na gwarancji w serwisie niezależnym i używania nieoryginalnych części zamiennych. Do kierowców docierano za pośrednictwem radia, megaboardów, informacji na autobusach i telewizji. Kampania okazała się skuteczna. Na podstawie badań konsumenckich zanotowano wzrost świadomości kierowców.

Ostatnim akcentem kongresu było rozdanie nagród w konkursie Warsztat Roku. W kategorii mały warsztat I miejsce zajął warsztat Carbelgium Oświęcim Zaborze, II miejsce – Tech-Port Międzyrzec Podlaski, a III miejsce – Carus Łódź. W kategorii średni warsztat I miejsce zajął Auto Matunin Wrocław, II miejsce – EPC Lesznowola, a III miejsce – Sopniewski Jarocin. W kategorii duży warsztat I miejsce zajął Unicar Jaguścik Radomsko, II miejsce – Gazmot Żychlin, a III miejsce – Smółka Serwis Krzeszowice. Za silne strony warsztatów uznano: dostęp do Wi-Fi, wyposażenie w urządzenia diagnostyczne z aktualnym oprogramowaniem, internetowy system zamawiania części, umowy na odbiór odpadów. Słabymi stronami warsztatów są: ekspozycja produktów, brak urządzeń do badania świateł i system planowania wizyt.
Podczas Kongresu podsumowano sytuację na niezależnym rynku dystrybucji części. Przedstawiono prognozowane wyniki producentów i dystrybutorów części na koniec 2016 r., które okazały się bardzo pozytywne. Jedynie 12% dystrybutorów części zadeklarowało, że pod koniec 2016 r. spodziewa się spadków sprzedaży w granicach do 10% w porównaniu z rokiem 2015. Natomiast 37% dystrybutorów oraz aż 60% producentów części spodziewa się wysokich wzrostów sprzedaży przekraczających 10% liczonych rok do roku.
Pokuszono się także o prognozę przychodów w roku 2017. Aż 50% dystrybutorów uważa, że w tym roku osiągnie wzrost przychodów ok 0–10%, a 31% dystrybutorów spodziewa się wzrostu przychodów powyżej 10%. Zobaczymy, czy te optymistyczne prognozy się sprawdzą.

franke
Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego jest ważnym wydarzeniem w branży. Organizatorem kongresu jest SDCM, a znakomitym animatorem jego prezes Alfred Franke. Umożliwia wymianę poglądów między dystrybutorami części, ich producentami i warsztatami. Dzięki udziałowi przedstawicieli międzynarodowych organizacji, jak CLEPA czy FIGIEFA, można się zorientować, nad jakimi aktami prawnymi pracują europejscy parlamentarzyści.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem