fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Układ klimatyzacji w Toyocie Prius Hybrid III

Hybrydowa wersja Toyoty Prius jest produkowana już od 21 lat, a w 2015 roku doczekaliśmy się IV generacji. W Polsce, jak również na świecie, jest to najpopularniejszy samochód hybrydowy. Pomimo to nadal jest wiele obaw co do przeglądów i napraw układów klimatyzacji w tym pojeździe z uwagi na wysokie napięcia. Czy słusznie?

Tak, jeżeli nie postępuje się zgodnie z procedurami przyjętymi dla tego samochodu. Ale jeżeli czynności przeglądu i naprawy wykonuje się zgodnie z zaleceniami producenta i obowiązującego prawa, to nie mamy się czego obawiać. Trzecia generacja Toyoty Prius stwarza dla obsługującego następujące zagrożenia od strony układu elektrycznego:
• pakiet akumulatorów Li-ion – napięcie nominalne 201,6 V DC,
• falownik/przetwornik – napięcie maksymalne 650 V AC,
• baterie słoneczne zasilające system wentylacji (opcja) – 27 V DC,
• akumulator pomocniczy – 12 V DC.

Jak powyższe napięcia mają się do układu klimatyzacji? W samochodzie, w którym mamy do dyspozycji jedynie silnik spalinowy, układ klimatyzacji zasilany jest kompresorem napędzanym paskiem napędowym poprzez sprzęgło elektromagnetyczne lub coraz częściej sprzęgło amortyzująco-zrywne. Spotykamy się również z kompresorami napędzanymi wałkiem bezpośrednio z silnika bez udziału paska napędowego, ale poprzez sprzęgło amortyzująco-zrywne, np. VW T5, VW Touareg i VW Phaeton. W Toyocie Prius Hybryd układ klimatyzacji jest zasilany hermetycznym kompresorem śrubowym napędzanym trójfazowym, bezszczotkowym silnikiem elektrycznym z falownikiem. W przypadku Toyoty Prius Hybrid III napięcie zasilania wynosi 201,6 V AC. Napięcie stałe 201,6 V z zespołu baterii przekształcane jest przez inwerter kompresora na napięcie przemienne 201,6 V. Jest to kompresor hermetyczny. Co to oznacza? Kompresor śrubowy ES14 o pojemności zassania 14 cm3 jest bezpośrednio napędzany silnikiem elektrycznym, a oba te elementy są zamknięte w jednej szczelnej obudowie.

kompresor denso
Ogromną przewagą hermetycznej konstrukcji kompresora nad standardowym kompresorem „otwartym” jest brak wałka napędowego, który wychodzi z obudowy kompresora do atmosfery. Jak ogólnie wiadomo, najbardziej odpowiedzialnym za wydostawanie się z układu klimatyzacji czynnika chłodniczego jest właśnie kompresor. W rocznym ubytku czynnika chłodniczego z układu klimatyzacji w około 30% jest odpowiedzialny kompresor „otwarty”, a konkretnie nieszczelność pomiędzy wałem kompresora a uszczelnieniem czołowym. W kompresorze hermetycznym pozbywamy się tej niedogodności, co znacznie wpływa na długi i bezproblemowy czas pracy układu klimatyzacji. „Problemem” takiego kompresora jest styczność wysokiego napięcia z olejem kompresorowym, ponieważ czynnik chłodniczy z olejem przepływa przez uzwojenie wysokiego napięcia. W tym właśnie momencie pojawiają się największe obawy co do przeglądów i napraw tych układów klimatyzacji.


Adam Gertruda

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem