fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Nowe przyrządy do kalibracji kamer i czujników radarowych

bosch kalibracjaCoraz więcej samochodów klasy wyższej i średniej jest wyposażonych w różne systemy wspomagające kierowcę – tzw. asystentów wspomagania kierowcy. Większość z nich wymaga regulacji lub kalibracji za pomocą specjalistycznych przyrządów. Rynkową nowością są przyrządy Boscha.

Systemy wspomagające kierowcę są bardzo przydatne i przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Pewną niedogodnością jest konieczność ich obsługi serwisowej. Większość z tych systemów wymaga regulacji, bądź wręcz kalibracji w przypadku napraw powypadkowych, czasami wymiany szyby czołowej, gdy jest zbytnio porysowana, regulacji geometrii czy wymiany samych czujników. Niestety pewnym utrudnieniem dla warsztatów naprawiających będzie różnorodność procedur i narzędzi potrzebnych do regulacji systemów w różnych samochodach. Niezbędne będą zatem szkolenia z zakresu napraw oraz zakup zestawu urządzeń i narzędzi przeznaczonych do tego celu. Bosch prowadzi szkolenia z zakresu z napraw i regulacji systemów asystentów kierowcy.
Bosch wprowadził na rynek całą gamę urządzeń do kalibracji systemów asystentów kierowcy. Są one podzielone według marek pojazdów.

Zestawy typu DAS do obsługi marek grupy VW
Praca tych stanowisk musi być wspomagana urządzeniami do geometrii 2D (CCD) typu FWA 4435 lub FWA 4455 lub 3D modele serii FWA 46xx.
DAS 800 służy do kalibracji układów asystenta pasa ruchu. Stanowisko DAS 800 występuje w dwóch wersjach przeznaczonych do odpowiednich typów urządzeń do pomiaru geometrii pojazdu wymienionych powyżej.
DAS 1000 służy do kalibracji układów asystenta pasa ruchu oraz systemów ACC. Stanowisko DAS 1000 występuje również w dwóch wersjach przeznaczonych do odpowiednich typów urządzeń do geometrii.
Dodatkowo w każdym wariancie potrzebne jest użycie testera KTS, z programem ESI[tronic] 2.0 lub producenta (ODIS) w trybie Pass Thru.
Stanowisko z wykorzystaniem przyrządu do geometrii 3D jest wygodniejsze w użyciu, gdyż dzięki bocznemu usytuowaniu głowic pomiarowych tablice urządzenia DAS 1000 można ustawić przed pojazdem. Łatwe jest również wykonanie precyzyjnego pomiaru ustawienia kół, niezbędnego do określenia geometrycznej osi jazdy, w połączeniu z kompensacją bicia obręczy poprzez przetaczanie.
Zestaw DAS 1000 składa się z:
– przyrządu do regulacji VAS 6430 wraz z tablicami,
– pakietu oprogramowania VAS 6767 do zainstalowania w przyrządzie do pomiaru ustawienia kół FWA 4630/4650,
– prostownika do akumulatora BAT 430 – podczas kalibracji akumulator pojazdu musi być naładowany,
– adapterów pomiarowych do uchwytów kół,
– specjalnego klucza do regulacji czujników radarowych.
Przyrząd do regulacji VAS składa się z: kolumny z zespołem przesuwnym i belką do mocowania, luster z laserami i tablicy kalibracyjnej.

Kalibrację z wykorzystaniem przyrządu FWA (geometria 3D) przeprowadza się w następujący sposób:
– na stanowisku z obrotnicami i płytami przesuwnymi trzeba wykonać kompensację bicia obręczy podczas przetaczania pojazdu (odprężone zawieszenie),
– dokonać pomiaru kątów geometrii celem ustalenia przez urządzenie geometrycznej osi jazdy,
– po sprawdzeniu wyników w przypadku przesunięcia osi i/lub niewłaściwej zbieżności sumarycznej osi tylnej trzeba dokonać ewentualnych regulacji,
– ustawić przyrząd DAS 1000/800 przed pojazdem i wykonywać czynności nastawcze według zaleceń przekazywanych przez oprogramowanie wgrane z zestawu DAS do FWA,
 – następnie należy uruchomić diagnozę sterowników i dokonać kalibracji.

Ryszard Polit
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 1/2017

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem