fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Diagnostyka układów hamulcowych

Producenci samochodów wraz z rozwojem zespołów układów hamulcowych ABS, ASR, ESP i EBD wprowadzają do ich diagnozowania coraz to bardziej złożone urządzenia i instrukcje, których obsługa wymaga nie tylko dużego doświadczenia praktycznego, lecz także dobrej znajomości zasady działania tych układów.

Dzięki funkcji samodiagnozy sterownika ABS/ESP, a także przechowywania w pamięci kodów usterek, można odczytać uszkodzenia odnotowane przez układ wraz z warunkami ich zarejestrowania, pobrać interpretację błędów, analizować przebiegi sygnałów z podzespołów wykonawczych i pomiarowych oraz wykonać testy elementów wykonawczych, tj. zaworów elektromagnetycznych, czujników prędkości obrotowych kół, wysokociśnieniowej pompy ABS.

Najważniejszym wskaźnikiem poprawności działania urządzenia ABS i układu ESP jest sprawność mechaniczna części układu hamulcowego oraz lampka kontrolna umieszczona na tablicy rozdzielczej pojazdu. Do najważniejszych elementów wyposażenia elektronicznego układów ABS należą, m.in.: czujniki prędkości obrotowych poszczególnych kół, czujniki przyspieszeń wzdłużnego i poprzecznego oraz momentu odchylającego, czujniki ciśnienia oraz czujnik kąta skrętu kierownicy. Niezbędnymi elementami wykonawczymi są modulator składający się z pompy wysokiego ciśnienia, zespołu zaworów elektromagnetycznych rozdzielających ciśnienie płynu hamulcowego do hamulców poszczególnych kół oraz sterownik elektroniczny.
Sprawdzanie części elektronicznej układu hamulcowego prowadzi się w większości przypadków dopiero po zaświeceniu się kontrolki diagnostycznej w zestawie wskaźników lub po stwierdzeniu niepoprawności funkcjonowania układu hamulcowego podczas hamowania. Po włączeniu zapłonu sterownik ABS/ESP sprawdza napięcie zasilnia i cewki elektrozaworów, ale także funkcje wewnętrzne i kodowanie sterownika. Kontrolka podczas tych działań świeci się przez dwie sekundy, po czym gaśnie, gdy nie została zarejestrowana żadna usterka, a pamięć błędów nie zawiera żadnych informacji o niesprawności układu i jego elementów pośrednich. Podczas samodiagnozy systemu kontroli podlegają także czujniki prędkości obrotowej poszczególnych kół i poprawność ich sygnału. Odbywa się to podczas ruszania samochodu i osiągnięcia prędkości około 20 km/h. Na potrzeby tych działań na sekundę uruchamiany jest system pompy hydraulicznej zespołu modulatora. Jeżeli podczas kontroli początkowej lub regularnego sprawdzania układ rozpozna usterkę, to lampka kontrolna zaczyna się świecić w sposób ciągły. Jeżeli system diagnostyki pokładowej sygnalizuje usterkę – pali się kontrolka ostrzegawcza i wówczas należy podłączyć tester diagnostyczny do złącza diagnostycznego i odczytać kody usterek z pamięci sterownika ABS/ESP.
Krótkookresowe zapalenie się kontrolki ESP na zestawie wskaźników podczas nagłego hamowania lub podczas hamowania na śliskiej nawierzchni jest symptomem świadczącym o poprawnym zadziałaniu układu ESP, w celu korekty toru jazdy samochodu.

Nie wszystkie usterki systemu ABS są zawsze komunikowane przez zaświecenie kontrolki ostrzegawczej ABS. Ich wykrycie wymaga dużego doświadczenia, znajomości charakteru przebiegu sygnałów z czujników oraz ich wartości granicznych dla rożnych trybów ruchu samochodu. Charakter przebiegu oscyloskopowego sygnału napięciowego z czujników prędkości obrotowej kół zależy od kilku czynników, m.in.: wewnętrznej siły pola magnetycznego czujnika, ilości zwojów umieszczonych wewnątrz czujnika, kształtu trzpienia czujnika, typu materiału użytego do budowy wieńca impulsowego ABS i czujnika, od ległości pomiędzy trzpieniem czujnika a wieńcem i prędkości kątowej z jaką wieniec przemiesza się w polu magnetycznym.
Niepoprawność jednego z tych czynników determinuje zniekształcenie przebiegu sygnału z wybranego czujnika prędkości obrotowej koła. Pomiar odległości czujnika od wieńca realizuje się szczelinomierzem – wkłada się go pomiędzy wierzchołek zęba wieńca impulsowego a czoło czujnika. Wartość szczeliny powinna być zgodna z zaleceniami producenta.
Ustalenie utajnionej przyczyny usterki związanej ze zniekształceniem sygnału z danego czujnika wymaga dokładnej analizy jego przebiegu przy rożnych prędkościach ruchu samochodu.

Piotr Wróblewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2016 „Auto Moto Serwisu”

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem