fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Diagnostyka dogrzewacza Hydronic D5WZ silnika Diesla

parametrydogrzewaczaProducenci samochodów z silnikami o zapłonie samoczynnym (ZS) stosują niezależne dogrzewacze, ponieważ silniki te posiadają wyższą sprawność ogólną (efektywną), przez co rozgrzewają się wolniej w stosunku do silników o zapłonie iskrowym (ZI). Popularne są układy grzewcze Hydronic D5WZ firmy Eberspacher.

Uwzględniając warunki niskich temperatur, każdy użytkownik pojazdu wyposażonego w silnik o ZS potwierdzi potrzebę stosowania dodatkowego dogrzewacza silnika. W tych warunkach silnik rozgrzewa się bardzo wolno, a podczas jazdy na krótkich odcinkach drogi w ogóle nie uzyska temperatury normalnej pracy (90°C). Tak eksploatowany silnik ma większe zużycie paliwa oraz większą emisję związków toksycznych do atmosfery.
Układy grzewcze typu Hydronic D5WZ firmy Eberspacher stosowane są przez wielu producentów samochodów o ZS. Najbardziej popularnymi modelami są VW Sharan, Seat Alhambra oraz Ford Galaxy, dlatego też do nich będzie się odnosić diagnostyka dogrzewacza silnika. Diagnostyka ta została przeprowadzona za pomocą interfejsu VCDS, w związku z czym, dla łatwiejszej identyfikacji, zostaną zastosowane oznaczenia poszczególnych funkcji z tego programu.

Omówiono diagnostykę dogrzewacza Hydronic D5WZ stosowanego w pojazdach Volkswagen Sharan (7M9), Seat Alhambra (7V9) i Ford Galaxy II (produkowane od 2000 do 2010 r.).
Diagnostykę rozpoczynamy standardowo od odczytu pamięci błędów. W zależności od zaistniałej przyczyny wystąpienia usterki system generuje stosowny kod błędu:
• Przy zbyt niskim poziomie paliwa w zbiorniku sterownik pogrzewacza silnika może wygenerować kod błędu 00664 – „wskaźnik poziomu paliwa, dolna wartość skrajna przekroczona (błąd sporadyczny)”, co w praktyce powoduje problemy z jego automatycznym rozruchem.
• Po skasowaniu pamięci błędów i zatankowaniu pojazdu pierwszy rozruch dogrzewacza może się nie powieść. Wtedy zostaje wygenerowany następujący kod błędu: 01406 – „brak powstawania płomienia”. Sytuacja ta spowodowana jest zapowietrzonym przewodem paliwowym dogrzewacza, na skutek wcześniejszego niskiego poziomu paliwa w zbiorniku.
Aby dogrzewacz uruchomił się prawidłowo, należy wcześniej napełnić jego przewód paliwowy olejem napędowym. Czynność tę można wykonać z poziomu komputera diagnostycznego, poprzez zakładkę „testy wyjściowe – 03”. Uruchamiamy wtedy pompę dozującą paliwo i tym samym odpowietrzamy przewód paliwowy.

W pamięci diagnostycznej sterownika dogrzewacza D5WZ mogą być zapisywane kilkakrotnie te same kody błędów w przypadku kolejnego potwierdzenia ich wystąpienia.
Na przykład sporadycznie niepoprawnie działająca dmuchawa dostarczająca powietrze do komory spalania powoduje cykliczne generowanie kodu błędu 01414 – „dmuchawa powietrza spalania V6 (specyfikacje sygnału wyjściowego)”.
W przypadku częstego powtarzania się kodu błędu związanego z poważnymi usterkami dogrzewacza następuje jego trwałe zablokowanie. Do tych poważnych usterek należą m.in. brak wystąpienia płomienia, brak możliwości rozruchu oraz przegrzanie urządzenia. Odblokowanie dogrzewacza silnika jest możliwe poprzez zakładkę „adaptacje – 10”, oczywiście po wcześniejszej jego naprawie.
Interfejs diagnostyczny VCDS podczas badania dogrzewacza Hydronic D5WZ umożliwia podgląd wielu wartości mierzonych (adres 08) i danych informacyjnych. Wartości te udostępnione są w stosownych grupach i kanałach pomiarowo-informacyjnych. Wszystkich grup jest 256 (0…255), do których przypadają maksymalnie po cztery kanały.

Marcin Lechowski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2016 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem