Producenci samochodów z silnikami o zapłonie samoczynnym (ZS) stosują niezależne dogrzewacze, ponieważ silniki te posiadają wyższą sprawność ogólną (efektywną), przez co rozgrzewają się wolniej w stosunku do silników o zapłonie iskrowym (ZI). Popularne są układy grzewcze Hydronic D5WZ firmy Eberspacher.
Uwzględniając warunki niskich temperatur, każdy użytkownik pojazdu wyposażonego w silnik o ZS potwierdzi potrzebę stosowania dodatkowego dogrzewacza silnika. W tych warunkach silnik rozgrzewa się bardzo wolno, a podczas jazdy na krótkich odcinkach drogi w ogóle nie uzyska temperatury normalnej pracy (90°C). Tak eksploatowany silnik ma większe zużycie paliwa oraz większą emisję związków toksycznych do atmosfery.
Układy grzewcze typu Hydronic D5WZ firmy Eberspacher stosowane są przez wielu producentów samochodów o ZS. Najbardziej popularnymi modelami są VW Sharan, Seat Alhambra oraz Ford Galaxy, dlatego też do nich będzie się odnosić diagnostyka dogrzewacza silnika. Diagnostyka ta została przeprowadzona za pomocą interfejsu VCDS, w związku z czym, dla łatwiejszej identyfikacji, zostaną zastosowane oznaczenia poszczególnych funkcji z tego programu.
Omówiono diagnostykę dogrzewacza Hydronic D5WZ stosowanego w pojazdach Volkswagen Sharan (7M9), Seat Alhambra (7V9) i Ford Galaxy II (produkowane od 2000 do 2010 r.).
Diagnostykę rozpoczynamy standardowo od odczytu pamięci błędów. W zależności od zaistniałej przyczyny wystąpienia usterki system generuje stosowny kod błędu:
• Przy zbyt niskim poziomie paliwa w zbiorniku sterownik pogrzewacza silnika może wygenerować kod błędu 00664 – „wskaźnik poziomu paliwa, dolna wartość skrajna przekroczona (błąd sporadyczny)”, co w praktyce powoduje problemy z jego automatycznym rozruchem.
• Po skasowaniu pamięci błędów i zatankowaniu pojazdu pierwszy rozruch dogrzewacza może się nie powieść. Wtedy zostaje wygenerowany następujący kod błędu: 01406 – „brak powstawania płomienia”. Sytuacja ta spowodowana jest zapowietrzonym przewodem paliwowym dogrzewacza, na skutek wcześniejszego niskiego poziomu paliwa w zbiorniku.
Aby dogrzewacz uruchomił się prawidłowo, należy wcześniej napełnić jego przewód paliwowy olejem napędowym. Czynność tę można wykonać z poziomu komputera diagnostycznego, poprzez zakładkę „testy wyjściowe – 03”. Uruchamiamy wtedy pompę dozującą paliwo i tym samym odpowietrzamy przewód paliwowy.
W pamięci diagnostycznej sterownika dogrzewacza D5WZ mogą być zapisywane kilkakrotnie te same kody błędów w przypadku kolejnego potwierdzenia ich wystąpienia.
Na przykład sporadycznie niepoprawnie działająca dmuchawa dostarczająca powietrze do komory spalania powoduje cykliczne generowanie kodu błędu 01414 – „dmuchawa powietrza spalania V6 (specyfikacje sygnału wyjściowego)”.
W przypadku częstego powtarzania się kodu błędu związanego z poważnymi usterkami dogrzewacza następuje jego trwałe zablokowanie. Do tych poważnych usterek należą m.in. brak wystąpienia płomienia, brak możliwości rozruchu oraz przegrzanie urządzenia. Odblokowanie dogrzewacza silnika jest możliwe poprzez zakładkę „adaptacje – 10”, oczywiście po wcześniejszej jego naprawie.
Interfejs diagnostyczny VCDS podczas badania dogrzewacza Hydronic D5WZ umożliwia podgląd wielu wartości mierzonych (adres 08) i danych informacyjnych. Wartości te udostępnione są w stosownych grupach i kanałach pomiarowo-informacyjnych. Wszystkich grup jest 256 (0…255), do których przypadają maksymalnie po cztery kanały.
Marcin Lechowski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2016 „Auto Moto Serwisu”