fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Filtry paliwa

2014-04-50-1Nowoczesne układy wtryskowe silników z zapłonem samoczynnym wymagają dobrze oczyszczonego paliwa. Filtracja oleju napędowego ma duży wpływ na jakość pracy jednostki napędowej.

 

Zanieczyszczenia w paliwie są powodem przedwczesnego zużycia elementów układu wtryskowego, pompy paliwa, wtryskiwaczy czy pompowtryskiwaczy. W wielu silnikach stosuje się układ typu common rail, który jest bardzo wrażliwy na zanieczyszczone paliwo. Na jakość filtracji paliwa ma wpływ wiele czynników, od konstrukcji układu filtracji do jakości wkładów filtracyjnych.

Każdy z producentów samochodów ma wypracowane własne rozwiązania konstrukcyjne. Np. w układach common rail filtr paliwa można umieścić w obiegu niskiego ciśnienia po stronie tłoczącej w dopływie pompy wysokiego ciśnienia lub po stronie ssącej w dopływie wstępnej pompy zasilającej. Montaż filtra po stronie tłoczącej jest korzystniejszy ze względu na wyższe ciśnienie paliwa i rozwiązanie to jest najpopularniejsze.

Wymagania odnośnie stopnia separacji zanieczyszczeń są coraz wyższe. Z badań wynika, że najgroźniejsze są cząstki drobnych frakcji (3–5 μm), które powinny być zatrzymane w filtrze w ponad 80%. Równie groźne dla silnika jest paliwo zanieczyszczone wodą, która zatrzymywana jest na warstwie filtrującej i kierowana do osadnika. Układy wtryskowe typu common rail wymagają podwyższonej separacji wody, dlatego stosuje się nowe tzw. kompozytowe media filtracyjne. Medium filtracyjne w postaci celulozy nie spełnia już współczesnych wymagań.

 

(...)

 

Ryszard Polit

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 4/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem