Po wykonanej naprawie warto skontrolować pojazd podczas drogowego testu, by sprawdzić, czy nie został wygenerowany kod usterki (DTC).
Odnosząc się do właściwości EOBD należy pamiętać, że nowy europejski cykl badawczy NEDC jest podstawą do określenia zawartości substancji trujących w spalinach (g/km) oraz zużycia paliwa (l/100 km) przez dany typ samochodu. Dane te podlegają ścisłemu nadzorowi i ocenie podczas udzielania homologacji dla danego typu pojazdu i stanowią oficjalną część jego charakterystyki technicznej. Zadaniem tego cyklu badawczego jest również stworzenie warunków do kolejnej aktywacji poszczególnych testów diagnostycznych – monitorów, uruchamianych przez program pokładowej diagnostyki.
EUROPEJSKI TEST NEDC
Rys. 1 symbolizuje, w uproszczony sposób, przebieg testu NEDC na stanowisku, gdzie widoczne są analizatory poszczególnych limitowanych substancji toksycznych: węglowodorów HC, tlenku węgla CO, tlenków azotu NOx oraz w przypadku silników wysokoprężnych – cząstek stałych PM. Ścisłemu pomiarowi podlega również ilość dwutlenku węgla CO2, mającego zasadniczy wpływ na poziom zużycia paliwa. Jest to składnik, którego emisja ma być coraz mniejsza. Z rysunku widać, że zanim spaliny zostaną wdmuchane i zebrane w workach (na rysunku w symbolicznym worku) celem poddania ich analizie chemicznej składu, są one schładzane i rozcieńczane w odpowiedniej proporcji filtrowanym powietrzem, wtłaczanym do obiegu przez kilka dmuchaw. Proces jest realizowany przez odpowiednio skonfigurowaną i rozbudowaną aparaturę, a jego przebieg – kontrolowany przez urządzenia pomiarowe (np. termometry i ciśnieniomierze). Hamownie podwoziowe są zaprogramowane do dokładnej symulacji ściśle określonych warunków jazdy samochodu (w Europie wg regulaminu ECE R83), a siły przykadane do kół napędowych pojazdu są tak dobrane, że warunki pracy silnika nie odbiegają od tych, jakie wystąpiłyby podczas rzeczywistej jazdy, gdy nadaje on pojazdowi określoną prędkość, przyśpieszenie lub opóźnienie (podczas hamowania silnikiem).