czwartek 18 styczeń 2018

Aktualne wydanie

Opony zimowe

ams 8 2017Specjaliści przewidują, że stopniowo będzie wzrastał w rynku aftermarketowym udział pojazdów z napędem hybrydowym. Nikt jednak nie wie, w jakim tempie. W 2017 roku zostanie zarejestrowanych w naszym kraju około 16 tysięcy nowych pojazdów hybrydowych.

 Czytaj więcej>>>

Wymiana filtra paliwa w dieslach z pompą typu CP4

Wymiana filtra paliwa w samochodach z silnikiem Diesla należy do podstawowych czynności wykonywanych podczas przeglądów okresowych. Filtr paliwa, poza oczyszczaniem paliwa, oddziela wodę i jest jednym z ważniejszych elementów układu zasilania silnika Diesla.

 

Poza jakością zastosowanego filtra (skuteczność zatrzymywania zanieczyszczeń, odporność na biokomponenty i niewielkie dławienie przepływu), ważne jest też odpowiednie przeprowadzenie procedury wymiany. Nieodpowiednio wykonana wymiana może doprowadzić do uszkodzenia kosztownej aparatury wtryskowej i narazić warsztat lub klienta na bardzo duże wydatki.
Do tej pory większość starszych systemów była odporna na niezbyt fachową obsługę i wybaczała błędy w sztuce. Do wyjątkowa należy zaliczyć np. pompy typu VP44 i Zexel VRZ. Złe odpowietrzenie układu z pompą VP44 może skutkować zatarciem zaworu dawki, uszkodzeniem korpusu pod pompą wstępną lub spaleniem sterownika. Pompy Zexel VRZ spotykamy w samochodzie Mitsubishi Pajero 3.2 DiD z lat 2000–2007. W tym przypadku złe odpowietrzanie układu może doprowadzić do uszkodzenia korpusu pompy, aluminiowe opiłki dostają się do nastawnika i/lub blokują tłok przestawiacza kąta wtrysku, co w konsekwencji prowadzi do bardzo kosztownej naprawy pompy.

przekroj pompyCommon Rail
Wraz z pojawieniem się systemu Common Rail wzrosły wymagania dotyczące jakości filtrow i obsługi samochodu. Luzy robocze w elementach sekcji tłoczących pompy i wtryskiwaczy mierzone są w mikrometrach, co czyni ten układ wyjątkowo czułym na wszelkie zanieczyszczenia. System Common Rail jest obecny na rynku od 1997 r. Większość mechaników zdążyła się z nim zaznajomić i nie popełnia większych błędów przy obsłudze. Należy jednak śledzić rozwój układów dieslowskich i zapoznawać się ze specyfiką nowych rozwiązań.
uszkodzona rolkaTaką nowością jest pompa Common Rail firmy Bosch typu CP4 (ilustr. 1). Pompa charakteryzuje się mniejszą masą w porównaniu do CP1H czy CP3, kompaktową budową i dużym ciśnieniem roboczym (teraz spotykane do 2200 barów). W zależności od wymaganej wydajności spotykamy pompy jedno- lub dwusekcyjne. Większość wariantów jest zasilania poprzez pompę elektryczną. Warianty z pompą zębatą są spotykane w samochodach produkcji francuskiej. Charakterystyczną cechą tej pompy jest napęd sekcji tłoczącej poprzez popychacz szklankowy z rolką. Popychacz nie jest ustalony w korpusie tylko pozycjonuje się względem wałka poprzez sprężynę i ciśnienie wytwarzane w sekcji tłoczącej. Jeśli nie ma ciśnienia w sekcji, a wykonane są próby rozruchu silnika, może dojść do obrócenia popychacza o 90 stopni. W tej sytuacji rolka popychacza zamiast toczyć się po wałku jest przez niego szlifowana. Po kilkuset kilometrach jazdy następuje całkowite zniszczenie pompy i z reguły wszystkich wtryskiwaczy (ilustr. 2 – uszkodzona rolka).
Żeby nie doprowadzić do powyższej sytuacji, przed rozruchem silnika należy idealnie odpowietrzyć układ po wymianie filtra paliwa. Zalewanie filtra paliwem, ani nawet uruchamianie elektrycznej pompy zasilającej, nie zapewni odpowietrzania układu w dostatecznym stopniu.

procedura wymiany

Tomasz Miluski, Bosch

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem