czwartek 18 styczeń 2018

Aktualne wydanie

Opony zimowe

ams 8 2017Specjaliści przewidują, że stopniowo będzie wzrastał w rynku aftermarketowym udział pojazdów z napędem hybrydowym. Nikt jednak nie wie, w jakim tempie. W 2017 roku zostanie zarejestrowanych w naszym kraju około 16 tysięcy nowych pojazdów hybrydowych.

 Czytaj więcej>>>

Klejenie tworzyw sztucznych

W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele elementów wykonanych z różnego rodzaju tworzyw sztucznych, tj. polipropylen, polietylen, ABS (akrylonitryl butadien styrenu) itp. Możemy wymienić chociażby elementy, tj.: zderzak, owiewka, spojler, dyfuzor, obudowa lusterka itp., wytworzone z plastiku.

henkel klejenieTworzywa powierzchniowe, ze względu na tzw. niskie napięcie, są substratami trudnymi do sklejenia. Warsztaty samochodowe mają problem z klejeniem takich elementów. Niektórzy próbują je spawać, co daje szybki i tani efekt, ale kiepski pod względem wytrzymałości. Dzieje się tak, ponieważ poprzez podgrzewanie uszkadzamy strukturę tworzywa, które w miejscu grzania potrafi pęknąć. Tu z pomocą przychodzi technologia TEROSON PU 9225 umożliwiająca przeprowadzenie naprawy plastików w sposób właściwy i trwały na większości wymagających podłoży. Uniwersalnym klejem, którym można kleić różne tworzywa, jest dwuskładnikowy, poliuretanowy TEROSON PU 9225 utwardzający się w temperaturze pokojowej.
Procedura klejenia jest następująca:
1. Przygotowanie podłoża (etap często pomijany, a bardzo ważny): myjemy element z użyciem środka czyszczącego, następnie płuczemy wodą i suszymy, potem przemywamy zmywaczem TEROSON VR 10 (zwany dawniej TEROSON FL).
2. Szlifowanie i czyszczenie: krawędzie miejsca naprawy szlifujemy ukośnie i przemywamy zmywaczem TEROSON VR 10 (TEROSON FL).
3. Gruntowanie: natryskujemy cienką warstwę aktywatora TEROSON 150.
4. Klejenie: po 15 minutach nanosimy klej TEROSON PU 9225 na zeszlifowane krawędzie.

Klej utwardza się przez 15 minut w temperaturze pokojowej, szlifujemy powierzchnię.
W razie potrzeby miejsce klejenia można polakierować. Tym sposobem można kleić zderzaki, owiewki czy błotniki z tworzyw sztucznych. Możemy też kleić tworzywa z dodatkiem kredy, stosowane w samochodach amerykańskich. Trudniejsze w naprawie są zbiorniczki płynu chłodzącego i plastikowe elementy chłodnic, gdyż płyny do spryskiwaczy oraz płyny chłodnicze degradują tworzywa, które, jeśli mają kilka lat, trudno skleić.
Dwuskładnikowy klej występuje w trzech odmianach różniących się czasem utwardzania z przeznaczeniem do różnych powierzchni klejenia:
• TEROSON PU 9225 – 30-minutowy czas wstępnego utwardzania, możliwość obróbki mechanicznej po pięciu godzinach,
• TEROSON PU 9225 SF – po sześciu minutach możemy już szlifować, czyli możemy wykonywać małe naprawy,
• TEROSON PU 9225 ME UF (Ultra Fast), który już po minucie nadaje się do obróbki mechanicznej.
Zaletami omawianych klejów są dobra przyczepność do tworzyw sztucznych i elastyczność, która powoduje, że sklejone tworzywa mogą pracować. Warsztaty najczęściej stosują klej TEROSON PU 9225 SF przeznaczony do niewielkich napraw. W przypadku dużych powierzchni, np. przy naprawach zderzaków, polecam klej TEROSON PU 9225, gdyż mamy pół godziny zanim ten klej zacznie się utwardzać. Przy dużych ubytkach plastiku, np. otworu, stosuje się specjalną siatkę wzmacniającą z cienkiego aluminium. Kleje te umożliwiają również odbudowę brakującego elementu, np. urwanego uchwytu reflektora. Kolejną zaletą klejów jest możliwość polakierowania naprawianego fragmentu i co ważne – nie trzeba używać szpachli.

Powyższa technologia jest znana i stosowna w większości autoryzowanych serwisów. Kleje TEROSON PU 9225 zyskują też coraz większą popularność wśród serwisów niezależnych.
W razie szczegółowych pytań sugerujemy kontakt z nami. Przyjedziemy, przeprowadzimy szkolenie i nauczymy, jak pracować z tymi produktami.

Jarosław Gajewski, inżynier sprzedaży AG Henkel Polska

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem