czwartek 18 styczeń 2018

Aktualne wydanie

Opony zimowe

ams 8 2017Specjaliści przewidują, że stopniowo będzie wzrastał w rynku aftermarketowym udział pojazdów z napędem hybrydowym. Nikt jednak nie wie, w jakim tempie. W 2017 roku zostanie zarejestrowanych w naszym kraju około 16 tysięcy nowych pojazdów hybrydowych.

 Czytaj więcej>>>

Telematyka przyszłością warsztatów

Systemy telematyczne łączące posiadacza pojazdu z warsztatem będą się rozpowszechniać. Najszybciej wprowadzają je generalni importerzy pojazdow, ktorzy w ten sposob starają się zatrzymać odpływ klientow z autoryzowanych serwisow po zakończeniu gwarancji auta. Jest to rownież szansa dla warsztatow niezależnych, ktore mogą objąć klienta pełną opieką serwisową.

Systemy telematyczne działają w prosty sposob – interfejs wpięty w złącze EOBD bezprzewodowo przekazuje informacje do smarftonu kierowcy. Następnie przez smartfon dane są wysyłane do warsztatu i/lub do operatora floty pojazdow. W zależności od możliwości systemu lub potrzeb klienta można przekazywać dane dwojakiego rodzaju – informacje o aktualnym stanie technicznym pojazdu oraz odbywanej przez niego jeździe.

Systemy telematyczne są powszechnie stosowane w pojazdach ciężarowych i zaczynają być stosowane rownież w autach osobowych. Niedawno usługę telematyczną Mercedes me Adapter wprowadził generalny importer pojazdow tej marki. Właściciel pojazdu może w każdej chwili, za pomocą aplikacji w smartfonie, sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku, poziom naładowania akumulatora, miejsce zaparkowania, czas postoju, aktualny przebieg oraz wykaz ostatnio odbytych podroży i tankowań. Kierowca może rownież otrzymać niezwłoczną pomoc w razie awarii lub wypadku, sporządzić zgłoszenie szkody, lub uzyskać wsparcie w czynnościach na miejscu wypadku oraz udzielaniu pierwszej pomocy. Ponadto przez aplikację można umowić się na przegląd w autoryzowanym serwisie. Aplikacja przypomni też o terminach związanych z eksploatacją pojazdu, np. o obowiązkowym badaniu technicznym czy wymianie opon. Interfejs u autoryzowanego dilera kosztuje 49 złotych. Na razie aplikacja wysyła do serwisu informacje o zużyciu klockow hamulcowych oraz zbliżającym się terminie przeglądu, a nie np. o kodach usterek. Ale w przyszłości zapewne będzie rozszerzona o możliwość przesyłania danych o stanie technicznym pojazdu. System jest przeznaczony rownież dla starszych modeli Mercedesa, m.in. klasy: A, B, C, E, S, M, R czy GL, produkowanych od 2004 r.

Systemy telematyczne przystosowane do potrzeb warsztatów niezależnych, a właściwie sieci warsztatów, przygotowują takie firmy, jak Bosch czy Texa. Działa już w Polsce system opracowany przez firmę Launch. Jak dowiedzieliśmy się w przedstawicielstwie tej firmy, w Polsce sprzedano ok. 300 sztuk interfejsów, których są trzy rodzaje – Golo CarCare (cena 280 zł netto), Golo X (cena 680 zł netto) i Golo EasyDiag (cena 390 zł netto). Interfejsy łączą się wyłącznie z testerem diagnostycznym Launch (model X-431 – cena 6900 zł netto).
Interfejsy golo kupują posiadacze pojazdów, firma liczy też, że warsztaty korzystające z testera Launch będą namawiać swoich klientów do zakupu golo. Działanie systemu opisuje kolejny tekst.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

System zdalnej diagnostyki firmy Launch
Funkcjonowanie projektu golo firmy Launch jest oparte o trzy ogniwa stanowiące rozwiązanie problemu zarządzania eksploatacją pojazdów samochodowych i utrzymywania ich w pełnej sprawności technicznej. Są nimi:

  • interfejsy (wtyczki bardzo małych rozmiarow) wpinane w gniazda diagnostyczne pojazdów: Golo CarCare, Golo X oraz Golo EasyDiag;
  • specjalne platformy internetowe umożliwiające komunikację i wymianę informacji pomiędzy użytkownikami pojazdów a sprawującymi nad nimi opiekę warsztatami i serwisami: golo I-Public oraz golo I-Fleet; przyrządy diagnostyczne do obsługi systemów elektronicznych, jako nadrzędne urządzenia, gwarantujące zapewnienie zdalnego diagnozowania pojazdów, z grupy testerów diagnostycznych X-431 Pro, X-431 Pad II czytników kodów usterek CRP.

Interfejsy (wtyczki) golo wpięte w gniazda diagnostyczne pojazdow, dzięki użyciu smartfonu i zainstalowanej na nim aplikacji diagnostycznej golo, umożliwiają z poziomu użytkownika pojazdu odczytanie i skasowanie kodów usterek standardu EOBD zapisanych w pamięci sterownika pojazdu oraz podgląd parametrow rzeczywistych. Funkcje przetwarzania odczytanych ze sterownika pojazdu przez interfejs golo sygnałów przejmuje system operacyjny smartfona (Android lub IOS). Wymiana danych pomiędzy interfejsem a smartfonem jest realizowana z wykorzystaniem transmisji radiowej. Przy wykorzystaniu zewnętrznego przyrządu diagnostycznego X-41 Pro możliwe jest również zdalne diagnozowanie pojazdu, w którym wpięty jest interfejs golo.

Stosowanie przez właścicieli pojazdów interfejsow golo umożliwia uzyskanie zdalnej pomocy technicznej ze strony warsztatu posiadającego urządzenie X-431 Pro w przypadku pojawienia się jakichkolwiek usterek i zapalenia się którejkolwiek z lamp sygnalizacyjnych na tablicy rozdzielczej. W tego typu przypadkach użytkownik pojazdu posiadający interfejs golo ma możliwość wyboru z użyciem platformy internetowej golo najbliższego lub swojego (obsługującego go na co dzień) warsztatu, posiadającego X-431 Pro, który może zdalnie zdiagnozować uszkodzony pojazd. Bardziej zaawansowaną wersją interfejsu golo jest model Golo X. Poza funkcjami realizowanymi przez wersję Golo Car-Care, rozwiązanie umożliwia dostęp do wielu przydatnych funkcji alarmowych pojazdu oraz śledzenie parametrów jazdy. W tego typu rozwiązaniu dostępne są następujące funkcje alarmowe:

  • wystąpienia usterki pojazdu,
  • antywłamaniowe,
  • gwałtownego hamowania i przyspieszenia,
  • o niskim stanie paliwa w zbiorniku,
  • o pozostawionych włączonych światłach, niezamkniętych drzwiach i oknach po opuszczeniu pojazdu.

Funkcje śledzenia pojazdu zapewniają natomiast dostęp do informacji o:

  • pozycji pojazdu
  • przebytej trasie,
  • zużyciu paliwa,
  • przekroczeniu dozwolonego (ustawionego) obszaru jazdy,
  • kosztach zużycia paliwa, opłatach drogowych i innych kosztach eksploatacyjnych pojazdu.

Najnowszym rozwiązaniem interfejsu golo jest wtyczka Golo EasyDiag. W tym rozwiązaniu, poza funkcjami zdalnego diagnozowania pojazdów w zakresie kontroli parametrów EOBD, możliwe jest rozszerzenie funkcji diagnostycznych o pozostałe systemy (ABS, ASR, AT, AC, TC itp.) oraz dostęp do zaawansowanych funkcji diagnostycznych (kalibracji czujnika kąta skrętu, kasowania inspekcji serwisowych, odpowietrzania układu hamulcowego, wymiany klocków hamulcowych, wymiany akumulatora, programowania przepustnicy, przywracania parametrów DPF, resetowania funkcji immobilisera, resetowania czujnika ciśnienia w oponach, kasowania funkcji skrzyni biegów, resetowania wtryskiwaczy).
Interfejs i pozostałe części systemu, jak platforma cyfrowa czy tester diagnostyczny, komunikują się ze sobą pod warunkiem, że stworzyła je jedna firma. Możliwość zdalnego diagnozowania pojazdów w systemie Launch. W systemie Mercedesa właściciel pojazdu za pomocą aplikacji w smartfonie może sprawdzić np. czas parkowania pojazdu, poziom paliwa w zbiorniku czy poziom naładowania akumulatora. Na razie system nie przeprowadza diagnostyki sterowników w pojeździe.
Platforma golo I-Public została przygotowana dla użytkowników interfejsów golo oraz warsztatów korzystających z testerów diagnostycznych X-431 Pro, a także czytników kodów usterek z serii CRP. Umożliwia ona wymianę informacji pomiędzy nimi (zdjęć, dokumentów, filmow). Właściciele samochodów, a zarazem użytkownicy interfejsów golo, mogą wymieniać między sobą rozmaite informacje, choćby o aktualnych warunkach drogowych, ustawionych na trasie kontrolach prędkości, tworzących się korkach itp., a z właścicielami warsztatów samochodowych użytkującymi testery diagnostyczne informacje typowo techniczne związane z naprawami pojazdów (dane regulacyjne, schematy elektryczne). Platforma ta została stworzona dla jak najlepszego zarządzania biznesowego warsztatów obsługujących pojazdy użytkujące interfejsy golo. Gwarantuje zapewnienie relacji z klientami. Umożliwia także zbieranie i przechowywanie informacji o klientach, informacji o pojawiających się usterkach, zapewnia powiadamianie klientów o planowanej obsłudze serwisowej oraz rezerwację wizyt klientów.

Drugą platformą internetową golo do zarządzania flotami pojazdów przez duże firmy transportowe, firmy ubezpieczeniowe i leasingowe jest platforma I-Fleet. Obejmuje ona szereg funkcji związanych z użytkowaniem pojazdów (lokalizacyjnych i diagnostycznych) pozwalających rejestrować zachowania kierowcy – prędkość jazdy, wykorzystanie paliwa, zarządzanie bezpieczeństwem, czyli wszelką pomoc dla firm w celu zminimalizowania ryzyka pracowników i pojazdów.
Przyrządami nadrzędnymi, umożliwiającymi zdalną diagnostykę pojazdów wyposażonych w interfejs golo, są urządzenia diagnostyczne X-431 Pro oraz CRP. Zapewniają one diagnozowanie ponad 70 marek pojazdów w pełnym zakresie funkcji diagnostycznych.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem