czwartek 18 styczeń 2018

Aktualne wydanie

Opony zimowe

ams 8 2017Specjaliści przewidują, że stopniowo będzie wzrastał w rynku aftermarketowym udział pojazdów z napędem hybrydowym. Nikt jednak nie wie, w jakim tempie. W 2017 roku zostanie zarejestrowanych w naszym kraju około 16 tysięcy nowych pojazdów hybrydowych.

 Czytaj więcej>>>

Co nowego w oświetleniu?

Prace badawcze producentów źródeł światła koncentrują się na diodach OLED i LED, ale linie produktowe tradycyjnych żarówek halogenowych i lamp ksenonowych też są modernizowane.
owietlenie

Czołowi producenci oświetlenia są przygotowani do wprowadzenia na rynek zamienników dla żarówek H4 i H7 w postaci lamp z diodami LED. Taka zamiana nie będzie jednak prosta i konieczne będzie dobranie LED do danego modelu pojazdu. Ocenia się, że lampy LED będą tańsze od lamp ksenonowych. Na razie nie wolno lamp LED stosować w krajach Unii Europejskiej, ale wkrótce ma się to zmienić.

Przygotowaliśmy zestawienie dostępnych na naszym rynku żarówek halogenowych i lamp ksenonowych czterech producentów – Bosch, Hella, Osram i Philips. W porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyła się liczba linii produktowych lamp ksenonowych. Jeszcze do niedawna mówiono nam, że lampy ksenonowe mają najwyższą trwałość i świecą „białym światłem zbliżonym do dziennego”. Teraz okazało się, że można osiągnąć jeszcze większą trwałość i zróżnicować temperaturę barwową.
Wertując katalogi producentów, i szukając informacji, zauważyliśmy, że nie ma ujednoliconego systemu podawania danych technicznych. Przy niektórych produktach nie podano ani temperatury barwowej, ani strumienia świetlnego. Dokładne porównanie parametrów źródeł światła różnych producentów jest dla nabywcy w zasadzie niemożliwe. Często stosuje się marketingowe określenia, w rodzaju „więcej światła”, chociaż może i słusznie, gdyż nie każdy interesuje się kandelami, kelvinami czy lumenami.
Sugerujemy, by w warsztacie posiadać pełną gamę produktową żarówek halogenowych wybranego producenta i dobierać żarówkę do indywidualnych potrzeb lub wymagań klienta. Przypomnijmy, że jeśli żarówka halogenowa emituje więcej światła, to równocześnie ma krótszą trwałość i jest mniej czuła na przepięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Wiemy, że są modele pojazdów, w których przepięcia zdarzają się szczególnie często. W samochodach z trudnym dostępem do reflektora można polecać żarówki z linii o przedłużonej trwałości. Kilkuletnia gwarancja, której udzielają niektórzy producenci na żarówki o przedłużonej trwałości dotyczy tzw. gwarancji konsumenckiej. Warto o tym uprzedzić klienta.
W autach sportowych, lub uchodzących za sportowe, można proponować żarówki z linii design – emitujące żółte czy niebieskie światło. Szkoleniowcom lub kurierom jeżdżącym nieustannie po długich trasach można sugerować żarówki emitujące „więcej światła” i najlepiej zbliżonego do dziennego. Przypomnijmy, światło dzienne ma temperaturę barwową ok. 6000 K. Jeśli na opakowaniu napisano, że dana żarówka emituje np. o 50% „więcej światła”, to ta wielkość powinna być wyliczona ze specjalnego wzoru w stosunku do tzw. żarówki wzorcowej. Niektórzy producenci podają informację w stylu – o 120% „więcej widoczności”, co trudno sprawdzić. Warto również zwrócić uwagę klientowi, że barwa światła ma znaczenie dla bezpieczeństwa – jasne światło mniej męczy wzrok niż żółte.

Zapraszam do przejrzenia tabeli:

tabela1tabela2

Ryszard Polit

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem